Pedro Lázaro-Rodríguez

Professional web page

I am Pedro Lázaro Rodríguez, a fourth-year Ph.D. student in Social Sciences (Training Programme for Research Staff - Predoctoral Contracts FPU). My research line is Information and Scientific Communication. I work at the Information and Communication Sciences Department of the University of Granada, Spain.

As a researcher, I am a member of SECABA Lab, a multidisciplinary laboratory of researchers on Library Sciences and Computer Sciences of the research group SCI2S (Soft Computing and Intelligent Information Systems). My thesis advisors are Enrique Herrera Viedma and Javier López Gijón.


Teaching

Information Resources for Translators and Interpreters

Degree in Translation and Interpreting, University of Granada

[Recursos Informativos para la Traducción y la Interpretación, Grado en Traducción e Interpretación]

2018/2019 and 2016/2017

Documentation skills applied to translation and interpreting

Degree in Translation and Interpreting, University of Granada

[Documentación Aplicada a la Traducción, Grado en Traducción e Interpretación]

2018/2019 and 2017/2018

Organization of Information Entities

Degree in Library and Information Sciences, University of Granada

[Organización de Unidades de Información, Grado en Información y Documentación]

2016/2017

Research

My main research line is the evaluation of libraries and public reading. Recently, we have published a website that is intended to be a valuable information tool about the spanish university libraries and the spanish public library networks: SECABA-Rank, that includes SECABA-Rank Universitarias and SECABA-Rank Públicas. In short, we have developed a methodology to measure the efficiency of the libraries and also a tool for the benchmarking.


List of papers:


  • Lázaro-Rodríguez, P.; López-Gijón, J.; Herrera-Viedma, E. (In press). Secaba-Rank a examen: validando su metodología sobre eficiencia en bibliotecas versus la técnica DEA y el método Finlandia [Testing the Secaba-Rank tool: validating its methodology to measure the efficiency of libraries versus Data Envelopment Analysis and the Finland method]. El profesional de la información.
  • Lázaro-Rodríguez, P.; Vakkari, P. (2018). Modelizando el uso de las bibliotecas públicas a través de sus características: estudio comparativo entre España y Finlandia para los préstamos y las visitas [Modelling public library use by library characteristic: a comparative study between Spain and Finland for loans and visits ]. Revista Española de Documentación Científica, 41 (4): e216. https://doi.org/10.3989/redc.2018.4.1544
  • Lázaro-Rodríguez, P., López-Gijón, J., Herrera-Viedma, E. (2018). Visibilidad de las bibliotecas públicas y la lectura en medios de comunicación españoles frente a otros hechos de la cultura y relación con su uso: medidas para su mayor promoción y difusión [Spanish media coverage of public libraries and reading compared to other cultural institutions and practices: measures to promote and disseminate libraries and reading]. BiD: textos universitaris de biblioteconomia i documentació, n. 40 (junio). <http://bid.ub.edu/es/40/lazaro.htm>. [Consulta: 13-06-2018]. https://dx.doi.org/10.1344/BiD2018.40.7
  • Lázaro-Rodríguez, P.; López-Gijón, J.; Alonso, S.; Martínez-Sánchez, M.Á.; Herrera-Viedma, E. (2018). Secaba-Rank, herramienta online para analizar y evaluar bibliotecas [Secaba-Rank: An online tool to analyze and evaluate libraries]. El profesional de la información, v.27, n. 2, pp. 278-288. https://doi.org/10.3145/epi.2018.mar.06
  • Cabrerizo, F.J., Martínez, M.A., Cobo, M.J., Lázaro-Rodríguez, P., López-Gijón, J., Herrera-Viedma, E. Aggregation operators in group decision making: Identifying citation classics via H-classics, Procedia Computer Science, Volume 122, 2017, Pages 902-909, ISSN 1877-0509. https://doi.org/10.1016/j.procs.2017.11.453.

List of Conference proceedings (chapters):


  • Lázaro-Rodríguez, P., López-Gijón, J., Herrera-Viedma, E. (2018). El espacio como prioridad en los modelos de gestión de las bibliotecas públicas. IX Congreso Nacional de Bibliotecas Públicas - Bibliotecas públicas: profesionales para todos los públicos. Retrieved from osf.io/dnvms. DOI: https://doi.org/10.31235/osf.io/yvq74
  • Lázaro-Rodríguez, P. (2018). Relación entre el uso de las bibliotecas universitarias y el desarrollo académico: el caso de las universidades públicas españolas y los estudiantes de grado. Congreso Universitario Internacional sobre la Comunicación en la Profesión y en la Universidad de Hoy: Contenidos, Investigación, Innovación y Docencia (CUICIID 2018 Virtual y En Línea). Retrieved from osf.io/yqpvw. DOI: https://doi.org/10.31229/osf.io/fzy97

List of poster and oral presentations:


  • Lázaro-Rodríguez, P. (2019).  Un análisis de las bibliotecas públicas y universitarias de la Región de Murcia a partir de la herramienta Secaba-Rank. V Jornadas Doctorales de la Universidad de Murcia. Universidad de Murcia, Murcia (Spain).
  • Lázaro-Rodríguez, P. (2018).  Las redes de lectura pública y las bibliotecas universitarias de Andalucía: un análisis de la eficiencia a partir de la herramienta digital abierta Secaba-Rank. I Congreso Nacional / lll Jornadas de Investigadores en Formación JIFFI - Fomentando la interdisciplinariedad. Universidad de Granada, Granada (Spain). https://doi.org/10.13140/RG.2.2.28585.08802.
  • Herrera-Viedma, E., López-Gijón, J., Lázaro-Rodríguez, P. (2017). La importancia de Secaba-Rank como herramienta digital en la investigación sobre bibliotecas públicas y universitarias [The value of Secaba-Rank as a digital tool for research on both public and university libraries]. I Congreso Internacional “Territorios Digitales” – Construyendo unas Ciencias Sociales y Humanidades Digitales. Medialab UGR, Granada (Spain). https://doi.org/10.13140/RG.2.2.28099.09766/1.
  • Lázaro-Rodríguez, P. (2017). Un enfoque interdisciplinar para las bibliotecas: biología, estadística, comunicación y política [An interdisciplinary approach for libraries: biology, statistics, communication and politics]. II Jornadas de Investigadores en Formación: fomentando la interdisciplinariedad. Universidad de Granada, Granada (Spain). https://doi.org/10.13140/RG.2.2.21807.64161.
  • Lázaro-Rodríguez, P. (2017). Dyapos: alternativa libre y open source para presentaciones digitales [Dyapos: a free and open source tool for digital presentations]. II Jornadas de Educación Abierta. Medialab UGR, Granada (Spain).

Contact

Please feel free to contact me if you need any further information at pedrolr[at]ugr[dot]es.