PACO VELA

Francisco de Paula Martínez Vela. Alcalá la Real (Jaén), 1959.

Son and brother of printers, studied Graphic Arts at the Ave María-San Cristóbal School in Granada, specializing in typesetting and typographic printing. He furthered his studies at the Escuela de Artes y Oficios de Granada, studying Chalcographic Engraving with the master José María García de Lomas. He studied Handmade Typography with the German master printer Emilio Sdun and papermaking with the master papermaker Juan Manuel Barbé. He is currently working in the printing house of the Diputación de Granada.

As a scholar of printing he has published El imaginario de la imprenta en Asia (Granada, Tleo, 2009), and Typographica. La historia del arte de imprimir (Sevilla, Point de Lunettes, 2012), collaborating with articles related to Korean printing in the volumes published by the Spanish Center for Korean Research (C.E.I.C.2010, 2011) and participating as a speaker at various conferences and conferences among which include the III International Congress of the Korean Association of Hispanists (Toledo, 2010) and the III Conference of Official Chroniclers and Local Researchers of the Sierra Sur de Jaén (Frailes (Jaén), 2012). Participating as a lecturer in various forums such as the C.E.P. of Granada, Casa Asia in Madrid, the Santillana del Mar Book Festival. The Department of Social and Cultural Anthropology of the University of Granada, the Seminar of Asian Studies of the University of Granada, the School of Art José Nogué of Jaén and the School of Graphic Arts of Granada. She has also directed and coordinated typography workshops at the Granada Book Fair, University of Granada, Granada Art School, Marvel Artisanal Printing of Jaén and Estación Diseño of Granada.

Since 2012 he coordinates the Typographic Office that the Diputación de Granada installs at the Granada Book Fair and through which he disseminates and promotes the art of the old typographic printing, also organizes workshops for students of Fine Arts, designers and graphic artists in which he shows the possibilities of typography as a plastic language.

Francisco de Paula Martínez Vela. Alcalá la Real (Jaén), 1959.

Hijo y hermano de impresores, estudió Artes Gráficas en la Escuela Ave María-San Cristóbal de Granada especializándose en composición e impresión tipográfica. Amplió estudios en la Escuela de Artes y Oficios de Granada, estudiando Grabado Calcográfico con el maestro José María García de Lomas. Estudió Tipografía Artesanal con el maestro impresor alemán Emilio Sdun y fabricación de papel con el maestro papelero Juan Manuel Barbé. Actualmente desarrolla su trabajo en la Imprenta de la Diputación de Granada.

Como estudioso de la imprenta ha publicado El imaginario de la imprenta en Asia (Granada, Tleo, 2009), y Typographica. La historia del arte de imprimir (Sevilla, Point de Lunettes, 2012), colaborando con artículos relativos a la imprenta coreana en los volúmenes editados por el Centro Español de Investigaciones Coreanas (C.E.I.C.2010, 2011) y participando como ponente en diversos congresos y jornadas entre los que destacan el III Congreso Internacional de la Asociación Coreana de Hispanistas(Toledo, 2010) y las III Jornadas de Cronistas Oficiales e Investigadores Locales de la Comarca Sierra Sur de Jaén (Frailes (Jaén), 2012). Participando como conferenciante en diversos foros como el C.E.P. de Granada, Casa Asia de Madrid, el Festival del Libro de Santillana del Mar. El Departamento de Antropología Social y Cultural de la Universidad de Granada, el Seminario de Estudios Asiáticos de la Universidad de Granada, la Escuela de Arte José Nogué de Jaén y la Escuela de Artes Gráficas de Granada. Asimismo ha dirigido y coordinado talleres de tipográfica en la Feria del Libro de Granada, Universidad de Granada, Escuela Arte Granada, Imprenta Artesanal Marvel de Jaén y Estación Diseño de Granada.

Desde 2012 coordina la Oficina Tipográfica que la Diputación de Granada instala en la Feria del Libro de Granada y a través de la cual difunde y promociona el arte de la antigua imprenta tipográfica, además organiza talleres para estudiantes de Bellas Artes, diseñadores y artistas gráficos en los que muestra las posibilidades de la tipográfica como lenguaje plástico.