IVAN IZQUIERDO

Iván Izquierdo. La Zubia (Granada), 1983.

Multidisciplinary plastic artist who bases much of his work in painting and contemporary drawing mixing it with other media and creating a particular world that unites the real and the imaginary, through the overlapping of different concepts and images. As a creator, he questions reality, taking some concepts to utopian or wild extremes. Establishing an intellectual base, a foundation based on historical facts, socio-cultural, political and philosophical issues. This is always the first step he takes when facing a new project, to later access to improvisation, something fundamental in his work.

On the other hand, he always gives his works a certain fictitious ambiguity through the accumulation of visual metaphors full of concepts and contradictions. The viewer must be the last to close the meaning, not only on an artistic level, but also on a conceptual level. He questions the viewer, so that he questions things and that he himself, with the help of the work, answers them.

On a technical level, she uses all kinds of materials to make her paintings, such as Indian ink, charcoal, graphite, etc. to the spray, blowtorch, stencils, digital prints, acrylic markers, etc.. The mixture of these ingredients is carried out on surfaces of very different types and sizes, from paper, latex and fruit, to large murals.

Finally, and to enrich the multidisciplinary part of his creations, he usually combines drawing with other languages, such as animation, video or photomontage. In this way he expands drawing and painting through different media, expanding his particular vision of reality that reaches the viewer in a more direct way.

Iván Izquierdo. La Zubia (Granada), 1983.

Artista plástico multidisciplinar que basa gran parte de su obra en la pintura y el dibujo contemporáneo mezclando éste con otros medios y creando así un particular mundo que une lo real y lo imaginario, a través de la superposición de diferentes conceptos e imágenes. Como creador, cuestiona la realidad llevando algunos conceptos a extremos utópicos o salvajes. Estableciendo una base intelectual, unos cimientos basados en hechos históricos, en temas socio-culturales, políticos y filosóficos. Este es siempre el primer escalón que realiza a la hora de afrontar un nuevo proyecto, para más tarde acceder a la improvisación, algo fundamental en su trabajo.

Por otro lado da siempre a sus obras una cierta ambigüedad ficticia a través de la acumulación de metáforas visuales llenas de conceptos y contradicciones. El espectador debe ser el último en cerrar el significado, no sólo a nivel artístico, sino también a nivel conceptual. Interroga al espectador, para que se cuestione cosas y que él mismo, con ayuda de la obra, las conteste.

A nivel técnico, usa todo tipo de materiales para realizar sus pinturas, como pueden ser tinta china, carboncillo, grafito, etc. hasta el spray, soplete, plantillas, impresiones digitales, rotuladores acrílicos, etc. La mezcla de estos ingredientes la llevo a cabo sobre superficies de muy diversas tipologías y tamaños, desde papeles, látex y frutas, hasta grandes murales.

Por último, y para enriquecer la parte multidisciplinar de sus creaciones, suele combinar el dibujo con otros lenguajes, como son la animación, el vídeo o el fotomontaje. De esta manera expande el dibujo y la pintura a través de diferentes medios, ampliando su particular visión de la realidad que llega al espectador de una forma más directa.