Libros/Books
- The (I)Logics of Postmodern Humor. Huelva: Servicio de Publicaciones de la Universidade de Huelva, 2003.
- The Voice and The Void. On Humor and Postmodernity. Huelva: Servicio de Publicaciones de la Universidade de Huelva, 2005.
- Guía para la Integración de las TIC en el Aula de Idiomas. Huelva: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Huelva, 2006. ISBN: 84-96373-89-4.
- Spanish Civilization and Culture. Sevilla: A/E, 2007. ISBN: 978-84-611-8190-4.
- Mapa de Buenas Prácticas Interculturales. Granada: Comares, 2009. ISBN: 978-84-9836-629-7
- Integración de Contenidos e Idiomas en Educación Superior. Granada: Comares, 2010. ISBN: 978-84-9836-717-1
- Autonomous Reading Skills in Academic English. Granada: Comares, 2010. ISBN: 978-84-9836-703-4
- Alameda, A., Fernandez-Santiago, M. Uses and Varieties of the English Language. Granada: AVICAM, 2014. ISBN: 978-8494295058
- Cultures in English. Granada: AVICAM, 2015. ISBN: 978-84-943054-8-1.
- Domínguez, A., Fernández-Santiago, M., Casal, S., Muñoz, F. y Velasco, R. Integración de Estrategias de Aprendizaje Cooperativo en el Aula Bilingüe. Granada: Comares, 2015. ISBN: 9788490452943
- Fernandez Santiago, Miriam; Carretero González, Margarita; Villar Argáiz, Pilar. Literatura Inglesa I. Granada: AVICAM, 2018.
- Fernández-Santiago, M.; de la torre Moreno, M.J.; Rodríguez Salas, G.; Andrés Cuevas, M.I.; Literary Minorities in English. Student Guide. AVICAM, 2019. ISBN: 978-84-17628-31-4
- Fernández-Santiago, M.; Ana Chapman. Key Texts . Verse, Epics and Drama in English AVICAM, 2019. ISBN: 978-84-17628-70-3
- Fernández-Santiago, M.; Morillas Sánchez, R. North American Poetry. A Student Guide. AVICAM, 2021.ISBN: 978-8418147685
- Fernández-Santiago, M.; Gámez Fernández, C. (eds) Representing Vulnerabilities in Contemporary Literature. Routledge Studies in Contemporary Literature. 2023
- Fernández-Santiago, M.; Gámez Fernández, C. (eds) Embodied VulnerAbilities in Literature and Film. Routledge Interdisciplinary Perspectives on Literature. 2023
Artículos/Articles
- “La Construcción de una nueva identidad, el mosaico de las Américas. Literatura de las Américas. Vol. 1 León: U. De león, 2000. (273-283)
- “The Joke Sublime. An Essay on Postmodern Time.” Entre líneas. 2001 (79-87).
- “The Deconstructive Power of Humor: Textual Deconstruction and Renewal in T. Pynchon’s Parasites,” Power and Culture in America: Forms of Interaction and Renewal. Salamanca: Ediciones Almar, 2001 (195-201).
- “Computer Mediation in Postmodern Narrative Practices.” NMEDIAC. 1.1.
- “The Text’s Bauble or Pynchon’s Metafiction in Mason & Dixon” BABEL AFIAL, 2002 .10. 91-106.
- “Armando Maggi, Satan’s Rhetoric. A Study of Renaissance Demonology.” Perspectives on Evil and Human Wickedness, 2003. 1, 3 (183-189).
- “Calidad de Vida e Interculturalidad en el Nuevo Espacio Europeo”. Africa e Mediterráneo. 2-3, Diciembre 2006, (20-28). ISSN: 1121-8495.
- “Acción Intercultural en los Ámbitos de la Calidad de Vida.”Alternativas. 2007 (15, 51-62).
- “The Intercultural School” Africa e Mediterráneo. Abril 2007, (58, 22-26).
- “Comics sobre Migraciones: Un Medio de Comunicación para Público no Especializado” Migraciones 23 2008 (337-347).
- “Políticas públicas, calidad de vida e interculturalidad”. Revista del Ministerio de Trabajo e Inmigración. 75 2008 (201-214) ISSN: 1137-5868.
- “Good Intercultural Practices in Social Services Projects” Journal of Social Service Research. 2010.
- “Unreliable Homodiegesis and the Trace of Influence: the Work of E.A. Poe” Revista de Estudios Norteamericanos. 14, 2010 (27-48).
- “ Revisiting Untraded Paths. Literary Revisions of Eighteenth-Century Exploration Journals” Rupkatha Journal on Interdisciplinary Studies in Humanities. 3.1. 2011.
- “Integration or Immersion? A Comparative Study at the Tertiary Level” Latin American Journal of Content and Language Integrated Learning, 4.1, 2011 (49-64).
- “Poe’s Play-Full Narratives. His Use of Dramatic Devices in Short Fiction.” Edgar Allan Poe Review. 2011 (12.2, 79-100).
- “Construcción y validación de una escala de buenas prácticas interculturales en Trabajo Social.” Cuadernos de Trabajo Social. 2012 (25.1, 159-171)
- “Assessing Good Intercultural Practices.” Revista e Cercetare si Interventie Sociala. 2012 (38, 71-90) http://www.rcis.ro
- “La sensibilidad intercultural de la poblacion joven andaluza.” INJUVE, 2012 (97, 37-51).
- “Edgar Allan Poe’s Narrative Use of Literary Doubling.” Mediterranean Journal of Social Sciences. 2013 (4.1, 71-82).
- “Spanish Journals of Social Work” European Journal of Social Work. DOI:10.1080/13691457.2014.885000 (Feb 2014).
- -“Divination And Comparison: The Dialogical Tension Between Self-Reflective Aesthetics And Sensational Motifs In E. A. Poe’s Dupin Series.” Poetics Today. 37.4 (2016): 641-674.
- “ ‘Acting Out’ and ‘Working Through’ Deaprture in T. Pynchon’s Bleeding Edge.” Nordic Journal of English Studies. 18.2 (2019): 86-110
- “Lo Plausible. Similitudes y Diferencias entre la Malinche y Pocahontas” Miscelánea, 60 (2019): 51-70
- “Of Language and Music. A Neo-Baroque, Environmental Approach to the Human, Infrahuman and Superhuman in Richard Powers’ Orfeo.” (2019) Anglia, Volume 137, Issue 1, Pages 126–146, ISSN (Online) 1865-8938, ISSN (Print) 0340-5222, DOI: https://doi.org/10.1515/ang-2019-0008.
- “Accountable Metaphors. Transhuman Poetics of Failure in Tao Lin’s Taipei.” Atlantis 43.1 (June 2021): 20-38. http://doi.org/10.28914/Atlantis-2021-43.1.02
- “Agential Materialism and the Feminist Paradigm. A Posthumanist Approach” Journal of Feminist, Gender and Women Studies, 10 (2021): 31-40. DOI: https://doi.org/10.15366/jfgws2021.10
- “Post-postmodernist Aesthetics of Irrelevance: Textual Disability as Narrative Prosthesis (The Lin/Wallace Connection)” (2021) Critique. Studies in Contemporary Fiction. DOI: 10.1080/00111619.2021.1996326.
- “Posthumanist Trauma: An Intrasectional Approach to Accountable Determinacy in Current North American Narrative.” (Journal of English Studies, vol 19, 2021): 73-95. http://doi.org/10.18172/jes.4370
- “Orfeo: A Posthuman Modern Prometheus. Uncommon Powers of Musical Imagination” Anglia, vol. 140, no. 3-4, 2022, pp. 591-606. https://doi.org/10.1515/ang-2022-0049
- “Striving for Attention: Furthering a Comparative Reading of Robert Browning and Edgar Allan Poe” Miscelánea, 67 (2023): 91-110
-
Reseñas/Book Reviews
- “Hijas de Un Sueño. Gerardo Rodríguez Salas.” Acta Literaria. 59 (2019): 135-139.
- Review of Gooseman, by M.G. Sanchez. Journal of Mediterranean Studies, vol. 30 no. 1, 2021, p. 127-128. Project MUSE muse.jhu.edu/article/852761.
Capítulos de Libro/Book Chapters
- “Dos alegorias femeninas del cuerpo postmoderno” Ed. José Manuel Estévez Saa. Cuerpos de Mujer en sus (con)textos. Arcibel Ed. Sevilla, 2005, 187-196.
- “ Mapa de Buenas Prácticas Interculturales en Andalucía” La Formación para el Desarrollo de una Sociedad Intercultural. Almería: Editorial Universidad de Almería, 2009, 183-197.
- “El AICLE en la Educación Superior. Estudio Comparativo y Propuesta Metodológica” ESP Teaching and Methodology, 2011, 31-48.
- “Warped discourses: The Logic of Absence in Democratic Discourse” Into Another’s Skin. Granada: Editorial de la Universidad de Granada, 2011, 219-228.
- “Estudio comparativo del uso del doble literario en las obras de Umberto Eco y Edgar Allan Poe” Many-Coated Men. Granada: Editorial de la Universidad de Granada, 2011, 9-19.
- “Propuesta metodológica para la integración de contenidos e idiomas en la educación superior” en Spanish American Perspectives on Bilingual Education. Alcalá de Henares: Instituto Franklin de Estudios Norteamericanos, 2015, 115-125
- “Accounting for Feminist Myths. A Critical Posthumanist and Agential Materialist Approach” en volumen monográfico (invitación), Women Poets and Myth in the 20th and 21st centuries. Cambridge Scholars Publishing, 2018. 199-212. Cambridge Scholars Publishing (SPI 1.43)
- “Agential Materialism and the Problem of Iteration.” Crystals Beneath the Surface. Eds. Mauricio Aguilera and Margarita Carreter. Granada: Editorial Universidad de Granada, 2018 (81-90).
- -“Foreword” en Fernández-Santiago, M.; de la torre Moreno, M.J.; Rodríguez Salas, G.; Andrés Cuevas, M.I.; Literary Minorities in English. Student Guide. AVICAM, 2019, pp.5-13. ISBN: 978-84-17628-31-4
- -“ Memoria (in)mediática y trauma continuado. Identidad nacional bajo el prisma femenino en Al Límite, de T.R. Pynchon,” Mujer, Memoria e Identidad, Granada: Comares, 2019, pp. 93-112.
- “Narrative Exhaustion And The Posthuman Narrative Self In Tao Lin’s Taipei.” Nikial, Julia and Izabella Kimak, eds. Exhaustion and Regeneration in Post-Millenial North-American Literature and Culture. Berlin: Peter Lang, 2019, 59-60 ISBN: 978-3 631-79557-6
- “Where Else but Reading? Blending Genres in Jasper Fforde’s Nursery Crime Series” in Contemporary Fairy-Tale Magic. Lydia Brugué and Auba Llompart (eds) . Brill, 2020, pp. 307-316.
- Fernández-Santiago, Miriam; Cristina Gámez Fernández. “La precari(e)dad en el currículo de educación superior: un enfoque transversal en los Estudios Culturales desde el mundo anglosajón” Claves para la Innovación pedagógica ante los nuevos retos: Respuestas en la vanguardia de la práctica educativa. Edited by López Meneses, E.; David Cobos; Sanchiz, Laura Molina García; Alicia Jaén-Martínez and Antonio Hilario Martin-Padilla. Octaedro, 2020.
- “Split. A Dystopian Vision of Transhuman Enhancement. Speciesist and Political Issues Intersecting Trauma and Disability” Transhumanism and Posthumanism in Twenty-First Century Narrative. Ed. Sonia Baelo and Mónica Calvo. Routledge, 2021, pp 142-160.
- “El Aprendizaje Autónomo por Tareas y su Adaptación al Entorno Digital en Estudios de Grado. Enseñar la Cultura de una Lengua Extranjera” De Platón al homo tecnologicus: Las humanidades en el siglo XXI. Valencia: Tirant Lo Blanc, 2021, pp.81-90. ISBN: 9788418614583
- Fernández-Santiago & Gámez-Fernández “Aprendizaje Autónomo por Tareas y Adaptación de Materiales al Entorno Digital en Estudios de Postgrado. La Asignatura de “Narrativa Postcolonial” De Platón al homo tecnologicus: Las humanidades en el siglo XXI. Valencia: Tirant Lo Blanc, 2021, pp.66-74 ISBN: 9788418614583
- “Paradojas de la transparencia: La perspectiva del alumnado digital en tiempos de pandemia” Innovación Docente e Investigación en Arte y Humanidades. Volumen III. Dykinson, 2021, pp 59-66.
- “Vulnerable: Intersecting Disability and Precarity in the Fourth Industrial Revolution. The Case of Mr. Robot (2015-2019)” Gregori-Signes, Carmen, Miguel Fúster Márques and Sergio Maruenda-Bataller (eds). Disccourse, Dialogue and Characterisation in TV Series. Granada: Comares, 2021.
- Fernández-Santiago, M. & Bennett Ortega, L. “El aprendizaje de lenguas extranjeras en la UGR durante el confinamiento” Acosta Jiménez, A. J.; Corral Esteban, A. y García Hernández, Y. (2022). Enseñar lenguas extranjeras después de la COVID-19. Análisis y propuestas metodológicas. Peter Lang,103-112. ISBN 978-3-631-81522-9
- “Female Ageing and Technological Reproduction .Feminist Transhuman Embodiments in Jasper Fforde’s The Woman Who Died A Lot.” in Technologies of Feminist Speculative Fiction. Ed. Sherryl Vint and Sümeyra Buran, Palgrave. 2022, 283-300.
- “Introduction. Current Literary Representations of Vulnerability. Ethical and Aesthetic Concerns” in Representing Vulnerabilities in Contemporary Literature. Routledge Studies in Contemporary Literature. 2023: 1-16.
- “Pretty Dolls Don’t Play Dice. The Calculated Vulnerabilities of Jennifer Egan’s Manhattan Beach (2017)” in Representing Vulnerabilities in Contemporary Literature. Routledge Studies in Contemporary Literature. 2023: 62-76.
- “Introduction. An Ecology of Vulnerability” in Embodied VulnerAbilities in Literature and Film. Routledge Interdisciplinary Perspectives on Literature. 2023
- “El alumnado posthumano frente al replicante digital: uso del Chat GPT en la enseñanza de elaboración de ensayos en educación superior (literatura norteamericana)” en (comps) Simón Márquez, María del Mar; Gázquez Linares, José Jesús; Martos Martínez, África; Fernández Gea, Silvia y Sisto, María. Innovación docente e investigación en arte y humanidades: desafíos de la enseñanza y aprendizaje en la educación superior, Madrid: Dykinson: 2024, 319-327.
- “Attention to What? The Poetics, Ethics and Attentional Economies in Dave Eggers’s The Parade” Jean-Michel Ganteau and Susana Onega, eds. The Ethics of (In-)Attention in Contemporary Anglophone Narrative. Routledge Studies in Contemporary Literature. London and New York: Routledge, 2025, pp. pp. 39-57. ISBN: 9781032733128 (hbk) ISBN: 9781032733135 (pbk) ISBN: 9781003463610 (ebk). DOI: 10.4324/9781003463610.
-
Fernández-Santiago, Miriam. “Phenomenalogy and the Neo-Apollonian: New Critical Proposal and Aesthetic Trends for the Posthuman.” The Posthuman Condition in 21st Century Literature and Culture, edited by María Ferrández San Miguel, M. Esther Muñoz González, Carmen Laguarta Bueno, Cham: Palgrave Macmillan, 2025, pp. 227-245. ISBN: 3031837002, 9783031837005. https://doi.org/10.1007/978-3-031-83701-2_12
Otras/Other
- Revista no científica/Non-scientific Journal: JYS (2005-6). Sevilla: Sweet Briar College, 2006. (Dirección, edición y fotografía).
- Literaria/Literary : “Zoom In.” Plotki, nº 7. Enero 2007. http://www.plotki.net/cms/
- Colaboración en/Contribution to Borderblogs (Intercultural): (01/11/2007-31/10/2008) http://www.migrationonline.cz/blogs/border/
- Podcast Recording: “Miriam Fernández-Santiago on Agential Cuts and Accountability in Feminism” in Camelia Raghinaru, Theory to No End (25/05/2020)
- Divulgación científica: Chapman, A.; Fernández-Santiago, M.; Valls Prieto, Javier. (28 October 2021) “Los peligros de la inteligencia artificial y el uso del rostro humano en internet.” The Conversation (ISSN 2201-5639).
- Divulgación científica: Chapman, A., Fernández-Santiago, M. (12 Abril 2022) “En el mercado de la atención también hay desigualdad” The Conversation (ISSN 2201-5639).
Comités Editoriales/Editorial Boards
- Revista de Estudios Norteamericanos/Journal of North American Studies, Secretary)
- Portularia ( Excelencia certificada por FECYT/FECYT certified excellence)
- Sendebar (Q1, Excelencia certificada por FECYT/FECYT certified excellence)
- University of Chitral Journal of Language and Literature ISSN (Online): 2663-1512, ISSN (Print): 2617-3611