Libros/Books
- The (I)Logics of Postmodern Humor. Huelva: Servicio de Publicaciones de la Universidade de Huelva, 2003.
- The Voice and The Void. On Humor and Postmodernity. Huelva: Servicio de Publicaciones de la Universidade de Huelva, 2005.
- Guía para la Integración de las TIC en el Aula de Idiomas. Huelva: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Huelva, 2006. ISBN: 84-96373-89-4.
- Spanish Civilization and Culture. Sevilla: A/E, 2007. ISBN: 978-84-611-8190-4.
- Mapa de Buenas Prácticas Interculturales. Granada: Comares, 2009. ISBN: 978-84-9836-629-7
- Integración de Contenidos e Idiomas en Educación Superior. Granada: Comares, 2010. ISBN: 978-84-9836-717-1
- Autonomous Reading Skills in Academic English. Granada: Comares, 2010. ISBN: 978-84-9836-703-4
- Alameda, A., Fernandez-Santiago, M. Uses and Varieties of the English Language. Granada: AVICAM, 2014. ISBN: 978-8494295058
- Cultures in English. Granada: AVICAM, 2015. ISBN: 978-84-943054-8-1.
- Domínguez, A., Fernández-Santiago, M., Casal, S., Muñoz, F. y Velasco, R. Integración de Estrategias de Aprendizaje Cooperativo en el Aula Bilingüe. Granada: Comares, 2015. ISBN: 9788490452943
- Fernandez Santiago, Miriam; Carretero González, Margarita; Villar Argáiz, Pilar. Literatura Inglesa I. Granada: AVICAM, 2018.
- Fernández-Santiago, M.; de la torre Moreno, M.J.; Rodríguez Salas, G.; Andrés Cuevas, M.I.; Literary Minorities in English. Student Guide. AVICAM, 2019. ISBN: 978-84-17628-31-4
- Fernández-Santiago, M.; Ana Chapman. Key Texts . Verse, Epics and Drama in English AVICAM, 2019. ISBN: 978-84-17628-70-3
- Fernández-Santiago, M.; Morillas Sánchez, R. North American Poetry. A Student Guide. AVICAM, 2021.ISBN: 978-8418147685
- Fernández-Santiago, M.; Gámez Fernández, C. (eds) Representing Vulnerabilities in Contemporary Literature. Routledge Studies in Contemporary Literature. 2023
- Fernández-Santiago, M.; Gámez Fernández, C. (eds) Embodied VulnerAbilities in Literature and Film. Routledge Interdisciplinary Perspectives on Literature. 2023
Artículos/Articles
- “La Construcción de una nueva identidad, el mosaico de las Américas. Literatura de las Américas. Vol. 1 León: U. De león, 2000. (273-283)
- “The Joke Sublime. An Essay on Postmodern Time.” Entre líneas. 2001 (79-87).
- “The Deconstructive Power of Humor: Textual Deconstruction and Renewal in T. Pynchon’s Parasites,” Power and Culture in America: Forms of Interaction and Renewal. Salamanca: Ediciones Almar, 2001 (195-201).
- “Computer Mediation in Postmodern Narrative Practices.” NMEDIAC. 1.1.
- “The Text’s Bauble or Pynchon’s Metafiction in Mason & Dixon” BABEL AFIAL, 2002 .10. 91-106.
- “Armando Maggi, Satan’s Rhetoric. A Study of Renaissance Demonology.” Perspectives on Evil and Human Wickedness, 2003. 1, 3 (183-189).
- “Calidad de Vida e Interculturalidad en el Nuevo Espacio Europeo”. Africa e Mediterráneo. 2-3, Diciembre 2006, (20-28). ISSN: 1121-8495.
- “Acción Intercultural en los Ámbitos de la Calidad de Vida.”Alternativas. 2007 (15, 51-62).
- “The Intercultural School” Africa e Mediterráneo. Abril 2007, (58, 22-26).
- “Comics sobre Migraciones: Un Medio de Comunicación para Público no Especializado” Migraciones 23 2008 (337-347).
- “Políticas públicas, calidad de vida e interculturalidad”. Revista del Ministerio de Trabajo e Inmigración. 75 2008 (201-214) ISSN: 1137-5868.
- “Good Intercultural Practices in Social Services Projects” Journal of Social Service Research. 2010.
- “Unreliable Homodiegesis and the Trace of Influence: the Work of E.A. Poe” Revista de Estudios Norteamericanos. 14, 2010 (27-48).
- “ Revisiting Untraded Paths. Literary Revisions of Eighteenth-Century Exploration Journals” Rupkatha Journal on Interdisciplinary Studies in Humanities. 3.1. 2011.
- “Integration or Immersion? A Comparative Study at the Tertiary Level” Latin American Journal of Content and Language Integrated Learning, 4.1, 2011 (49-64).
- “Poe’s Play-Full Narratives. His Use of Dramatic Devices in Short Fiction.” Edgar Allan Poe Review. 2011 (12.2, 79-100).
- “Construcción y validación de una escala de buenas prácticas interculturales en Trabajo Social.” Cuadernos de Trabajo Social. 2012 (25.1, 159-171)
- “Assessing Good Intercultural Practices.” Revista e Cercetare si Interventie Sociala. 2012 (38, 71-90) http://www.rcis.ro
- “La sensibilidad intercultural de la poblacion joven andaluza.” INJUVE, 2012 (97, 37-51).
- “Edgar Allan Poe’s Narrative Use of Literary Doubling.” Mediterranean Journal of Social Sciences. 2013 (4.1, 71-82).
- “Spanish Journals of Social Work” European Journal of Social Work. DOI:10.1080/13691457.2014.885000 (Feb 2014).
- -“Divination And Comparison: The Dialogical Tension Between Self-Reflective Aesthetics And Sensational Motifs In E. A. Poe’s Dupin Series.” Poetics Today. 37.4 (2016): 641-674.
- “ ‘Acting Out’ and ‘Working Through’ Deaprture in T. Pynchon’s Bleeding Edge.” Nordic Journal of English Studies. 18.2 (2019): 86-110
- “Lo Plausible. Similitudes y Diferencias entre la Malinche y Pocahontas” Miscelánea, 60 (2019): 51-70
- “Of Language and Music. A Neo-Baroque, Environmental Approach to the Human, Infrahuman and Superhuman in Richard Powers’ Orfeo.” (2019) Anglia, Volume 137, Issue 1, Pages 126–146, ISSN (Online) 1865-8938, ISSN (Print) 0340-5222, DOI: https://doi.org/10.1515/ang-2019-0008.
- “Accountable Metaphors. Transhuman Poetics of Failure in Tao Lin’s Taipei.” Atlantis 43.1 (June 2021): 20-38. http://doi.org/10.28914/Atlantis-2021-43.1.02
- “Agential Materialism and the Feminist Paradigm. A Posthumanist Approach” Journal of Feminist, Gender and Women Studies, 10 (2021): 31-40. DOI: https://doi.org/10.15366/jfgws2021.10
- “Post-postmodernist Aesthetics of Irrelevance: Textual Disability as Narrative Prosthesis (The Lin/Wallace Connection)” (2021) Critique. Studies in Contemporary Fiction. DOI: 10.1080/00111619.2021.1996326.
- “Posthumanist Trauma: An Intrasectional Approach to Accountable Determinacy in Current North American Narrative.” (Journal of English Studies, vol 19, 2021): 73-95. http://doi.org/10.18172/jes.4370
- “Orfeo: A Posthuman Modern Prometheus. Uncommon Powers of Musical Imagination” Anglia, vol. 140, no. 3-4, 2022, pp. 591-606. https://doi.org/10.1515/ang-2022-0049
- “Striving for Attention: Furthering a Comparative Reading of Robert Browning and Edgar Allan Poe” Miscelánea, 67 (2023): 91-110
-
Reseñas/Book Reviews
- “Hijas de Un Sueño. Gerardo Rodríguez Salas.” Acta Literaria. 59 (2019): 135-139.
- Review of Gooseman, by M.G. Sanchez. Journal of Mediterranean Studies, vol. 30 no. 1, 2021, p. 127-128. Project MUSE muse.jhu.edu/article/852761.
Capítulos de Libro/Book Chapters
- “Dos alegorias femeninas del cuerpo postmoderno” Ed. José Manuel Estévez Saa. Cuerpos de Mujer en sus (con)textos. Arcibel Ed. Sevilla, 2005, 187-196.
- “ Mapa de Buenas Prácticas Interculturales en Andalucía” La Formación para el Desarrollo de una Sociedad Intercultural. Almería: Editorial Universidad de Almería, 2009, 183-197.
- “El AICLE en la Educación Superior. Estudio Comparativo y Propuesta Metodológica” ESP Teaching and Methodology, 2011, 31-48.
- “Warped discourses: The Logic of Absence in Democratic Discourse” Into Another’s Skin. Granada: Editorial de la Universidad de Granada, 2011, 219-228.
- “Estudio comparativo del uso del doble literario en las obras de Umberto Eco y Edgar Allan Poe” Many-Coated Men. Granada: Editorial de la Universidad de Granada, 2011, 9-19.
- “Propuesta metodológica para la integración de contenidos e idiomas en la educación superior” en Spanish American Perspectives on Bilingual Education. Alcalá de Henares: Instituto Franklin de Estudios Norteamericanos, 2015, 115-125
- “Accounting for Feminist Myths. A Critical Posthumanist and Agential Materialist Approach” en volumen monográfico (invitación), Women Poets and Myth in the 20th and 21st centuries. Cambridge Scholars Publishing, 2018. 199-212. Cambridge Scholars Publishing (SPI 1.43)
- “Agential Materialism and the Problem of Iteration.” Crystals Beneath the Surface. Eds. Mauricio Aguilera and Margarita Carreter. Granada: Editorial Universidad de Granada, 2018 (81-90).
- -“Foreword” en Fernández-Santiago, M.; de la torre Moreno, M.J.; Rodríguez Salas, G.; Andrés Cuevas, M.I.; Literary Minorities in English. Student Guide. AVICAM, 2019, pp.5-13. ISBN: 978-84-17628-31-4
- -“ Memoria (in)mediática y trauma continuado. Identidad nacional bajo el prisma femenino en Al Límite, de T.R. Pynchon,” Mujer, Memoria e Identidad, Granada: Comares, 2019, pp. 93-112.
- “Narrative Exhaustion And The Posthuman Narrative Self In Tao Lin’s Taipei.” Nikial, Julia and Izabella Kimak, eds. Exhaustion and Regeneration in Post-Millenial North-American Literature and Culture. Berlin: Peter Lang, 2019, 59-60 ISBN: 978-3 631-79557-6
- “Where Else but Reading? Blending Genres in Jasper Fforde’s Nursery Crime Series” in Contemporary Fairy-Tale Magic. Lydia Brugué and Auba Llompart (eds) . Brill, 2020, pp. 307-316.
- Fernández-Santiago, Miriam; Cristina Gámez Fernández. “La precari(e)dad en el currículo de educación superior: un enfoque transversal en los Estudios Culturales desde el mundo anglosajón” Claves para la Innovación pedagógica ante los nuevos retos: Respuestas en la vanguardia de la práctica educativa. Edited by López Meneses, E.; David Cobos; Sanchiz, Laura Molina García; Alicia Jaén-Martínez and Antonio Hilario Martin-Padilla. Octaedro, 2020.
- “Split. A Dystopian Vision of Transhuman Enhancement. Speciesist and Political Issues Intersecting Trauma and Disability” Transhumanism and Posthumanism in Twenty-First Century Narrative. Ed. Sonia Baelo and Mónica Calvo. Routledge, 2021, pp 142-160.
- “El Aprendizaje Autónomo por Tareas y su Adaptación al Entorno Digital en Estudios de Grado. Enseñar la Cultura de una Lengua Extranjera” De Platón al homo tecnologicus: Las humanidades en el siglo XXI. Valencia: Tirant Lo Blanc, 2021, pp.81-90. ISBN: 9788418614583
- Fernández-Santiago & Gámez-Fernández “Aprendizaje Autónomo por Tareas y Adaptación de Materiales al Entorno Digital en Estudios de Postgrado. La Asignatura de “Narrativa Postcolonial” De Platón al homo tecnologicus: Las humanidades en el siglo XXI. Valencia: Tirant Lo Blanc, 2021, pp.66-74 ISBN: 9788418614583
- “Paradojas de la transparencia: La perspectiva del alumnado digital en tiempos de pandemia” Innovación Docente e Investigación en Arte y Humanidades. Volumen III. Dykinson, 2021, pp 59-66.
- “Vulnerable: Intersecting Disability and Precarity in the Fourth Industrial Revolution. The Case of Mr. Robot (2015-2019)” Gregori-Signes, Carmen, Miguel Fúster Márques and Sergio Maruenda-Bataller (eds). Disccourse, Dialogue and Characterisation in TV Series. Granada: Comares, 2021.
- Fernández-Santiago, M. & Bennett Ortega, L. “El aprendizaje de lenguas extranjeras en la UGR durante el confinamiento” Acosta Jiménez, A. J.; Corral Esteban, A. y García Hernández, Y. (2022). Enseñar lenguas extranjeras después de la COVID-19. Análisis y propuestas metodológicas. Peter Lang,103-112. ISBN 978-3-631-81522-9
- “Female Ageing and Technological Reproduction .Feminist Transhuman Embodiments in Jasper Fforde’s The Woman Who Died A Lot.” in Technologies of Feminist Speculative Fiction. Ed. Sherryl Vint and Sümeyra Buran, Palgrave. 2022, 283-300.
- “Introduction. Current Literary Representations of Vulnerability. Ethical and Aesthetic Concerns” in Representing Vulnerabilities in Contemporary Literature. Routledge Studies in Contemporary Literature. 2023: 1-16.
- “Pretty Dolls Don’t Play Dice. The Calculated Vulnerabilities of Jennifer Egan’s Manhattan Beach (2017)” in Representing Vulnerabilities in Contemporary Literature. Routledge Studies in Contemporary Literature. 2023: 62-76.
- “Introduction. An Ecology of Vulnerability” in Embodied VulnerAbilities in Literature and Film. Routledge Interdisciplinary Perspectives on Literature. 2023
- “Attention to What? The Poetics, Ethics and Attentional Economies in Dave Eggers’s The Parade” Jean-Michel Ganteau and Susana Onega, eds. The Ethics of (In-)Attention in Contemporary Anglophone Narrative. Routledge Studies in Contemporary Literature. London and New York: Routledge, 2025. 302 pp. ISBN: 9781032733128 (hbk) ISBN: 9781032733135 (pbk) ISBN: 9781003463610 (ebk). DOI: 10.4324/9781003463610.
Otras/Other
- Revista no científica/Non-scientific Journal: JYS (2005-6). Sevilla: Sweet Briar College, 2006. (Dirección, edición y fotografía).
- Literaria/Literary : “Zoom In.” Plotki, nº 7. Enero 2007. http://www.plotki.net/cms/
- Colaboración en/Contribution to Borderblogs (Intercultural): (01/11/2007-31/10/2008) http://www.migrationonline.cz/blogs/border/
- Podcast Recording: “Miriam Fernández-Santiago on Agential Cuts and Accountability in Feminism” in Camelia Raghinaru, Theory to No End (25/05/2020)
- Divulgación científica: Chapman, A.; Fernández-Santiago, M.; Valls Prieto, Javier. (28 October 2021) “Los peligros de la inteligencia artificial y el uso del rostro humano en internet.” The Conversation (ISSN 2201-5639).
- Divulgación científica: Chapman, A., Fernández-Santiago, M. (12 Abril 2022) “En el mercado de la atención también hay desigualdad” The Conversation (ISSN 2201-5639).
Comités Editoriales/Editorial Boards
- Revista de Estudios Norteamericanos/Journal of North American Studies, Secretary)
- Portularia ( Excelencia certificada por FECYT/FECYT certified excellence)
- Sendebar (Q1, Excelencia certificada por FECYT/FECYT certified excellence)
- University of Chitral Journal of Language and Literature ISSN (Online): 2663-1512, ISSN (Print): 2617-3611