Orcid ID: 0000-0001-9461-6348 (go to Orcid profile)
Research topics:
- Mathematical modelling and problem solving
- Teacher education
- Numerical and algebraic thinking
- Educational technology for collaborative learning and learning of writing
Research groups:
Spanish Society for Research in Mathematics Education, SEIEM (website)
‘Mathematics Education. Numerical Thinking’, FQM-193 (website)
PNA Journal (website)
Selected papers:
Montejo-Gámez, J., López Centella, E., & Fernández-Ahumada, E. (September, 2022). What is the shape of a bunch of grapes?: The role of geometry when solving estimation problems. Talk presented at ICTMA 20.
Ramírez Uclés, R., y Montejo-Gámez, J. (2022). Tareas de formación para favorecer el sentido de la medida en la formación inicial del profesorado. En J. A. Fernández Plaza, J. L. Lupiáñez, A. Moreno y R. Ramírez (Eds.), Investigación en Educación Matemática. Homenaje a los profesores Pablo Flores e Isidoro Segovia (pp. 307-327). Octaedro.
Gutiérrez-Braojos, C., Daniela, L., Montejo-Gámez, J., y Aliaga, F. (2022). Developing and Comparing Indices to Evaluate Community Knowledge Building in an Educational Research Course, Sustainability, 14(17), 10603. https://doi.org/10.3390/su141710603
Montejo-Gámez, J., Marín-Jiménez, A. E., Martín-Rojas, R. (2022). ¿Creen los estudiantes del Campus de Ceuta que serán buenos maestros de matemáticas? En J. Blanco (Coord.), Nuevas tendencias en investigación. La transferencia de conocimiento de la universidad a la sociedad (pp. 1-10). Aranzadi Thomson Reuters.
Montejo-Gámez, J., Amador-Saelices, M. V. & López Centella, E. (2022). Game-based approach to reasoning, problem solving and communication for high school students, In C. A. Huertas-Abril, E. Fernández-Ahumada & N. Adamuz-Povedano (Eds), International Approaches and Practices for Gamifying Mathematics (pp. 189-215). IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-7998-9660-9.ch010
Montejo-Gámez, J., Fernández-Ahumada, E., Adamuz-Povedano, N. (February, 2022). On the information that prospective teachers assume when modelling and its impact on the modelling outcomes. Talk presented at CERME12.
Arroyo, R., Fernández-Lancho, E., Montejo-Gámez, J. (2021). Bringing Education Closer to the Advantages of the Internet of Things: An e-Learning-Based Course to Scientific Multilingual Writing Instruction, En L. Daniela (Ed.), The Internet of Things for Education: A New Actor on the Stage (pp. 165-182). Cham (Switzerland): Springer, https://doi.org/10.1007/978-3-030-85720-2_10
Montejo-Gámez, J. Amador-Saelices, V., Fernández-Plaza, J. A. (2021). Teaching Mathematics to Reflect on the Covid-19 Pandemic: Best Practices. En L. Daniela, A. Visvizi (Eds.), Remote Learning in Times of Pandemic. Issues, Implications and Best Practice (pp. 148-163). Routledge: Nueva York. https://doi.org/10.4324/9781003167594-8
Montejo-Gámez, J., Fernández-Ahumada, E., Adamuz-Povedano, N. (2021). A Tool for the Analysis and Characterization of School Mathematical Models, Mathematics, 9(13), 1569 (16 pages). https://doi.org/10.3390/math9131569
Licciardello, F., Consoli, S., Cirelli, G., Castillo, C., Fernández-Ahumada, E., Montejo-Gámez, J., Taguas, E.V. (2021). A virtual experience of gamification to promote technical and social competences in Hydrological Science, Technology, Knowledge and Learning, 26, 985–997. https://doi.org/10.1007/s10758-021-09510-9
Adamuz-Povedano, N., Fernández-Ahumada, E., García-Pérez, T., Montejo-Gámez, J.(2021). Developing Number Sense: An Approach to Initiate Algebraic Thinking in Primary Education, Mathematics, 9(5), 518 (25 pages). https://doi.org/10.3390/math9050518
Montejo-Gámez, J., Fernández-Plaza, J. A. Ramírez-Uclés, R. (2020). Talento matemático en la resolución de un problema de generalización. En E. Castro Rodríguez, E. Castro, P. Flores e I. Segovia (Coords.), Investigación en educación matemática. Homenaje a Enrique Castro (pp. 121-138). Barcelona: Octaedro.
López Beltrán, M., Albarracín, L., Ferrando, I. Montejo-Gámez, J., Ramos, P., Serradó, A., Thibaut, E., Mallavibarrena, R. (2020). La educación matemática en las enseñanzas obligatorias y el bachillerato. En D. Martín de Diego, T. Chacón Rebollo, G. Curbera Costello, F. Marcellán Español y M. Siles Molina (coords.), Libro blanco de las matemáticas (pp. 1-94). Madrid: Fundación Ramón Areces y Real Sociedad Matemática Española (full book).
Rodríguez-Muñiz, L. J., Crespo, R., Díaz, I., Fioravanti, M., García-Raffi, L. M., González-Vasco, I., González, L., Lafuente, M., Montejo-Gámez, J., Ortega, F., Mallavibarrena, R. (2020). Los estudios de matemáticas en el ámbito universitario. En D. Martín de Diego, T. Chacón Rebollo, G. Curbera Costello, F. Marcellán Español y M. Siles Molina (coords.), Libro blanco de las matemáticas (pp. 95-161). Madrid: Fundación Ramón Areces y Real Sociedad Matemática Española (full book).
Arroyo, R., De La Hoz-Ruiz, J., & Montejo-Gámez, J. (2020). The 2030 Challenge in the Quality of Higher Education: Metacognitive, Motivational and Structural Factors, Predictive of Written Argumentation, for the Dissemination of Sustainable Knowledge, Sustainability, 12, 8266 (18 pages), https://doi.org/10.3390/su12198266
Gutiérrez-Braojos, C., Montejo-Gámez, J., Poza Vilches, F., & Marín-Jiménez, A. (2020). Evaluation of research on the Knowledge Building pedagogy: a mixed methodological approach. RELIEVE, 26(1), art. 6 (22 pages). http://doi.org/10.7203/relieve.26.1.16671
Taguas, E. V., Fernández-Ahumada, E., Ortiz-Medina, L., Castillo-Carrión, S., Beato, M. C, Alarcón, P., Martínez, J. J., Pérez, C., del Campillo, M. C., Tarquis, A. M., Montejo-Gámez, J., Guerrero-Ginel, J.E. (2020). Encouraging immersion in the soil sciences through virtual conferences where ideas are shared among avatars to improve educational background of young scientists, in L. Daniela (ed), New Pespectives in Virtual and Augmented Reality (pp. 224-239). Routledge: New York. https://doi.org/10.4324/9781003001874-15
Fernández-Ahumada, E., Montejo-Gámez, J., Sánchez-Zamora, P., Benlloch-González, L., Ortiz-Medina, M., Beato, C, Taguas, E. V. (2020). Development of professional skills in higher education: Problem-based learning supported by immersive worlds, in L. Daniela (ed), New Pespectives in Virtual and Augmented Reality (pp. 64-81). Routledge: New York. https://doi.org/10.4324/9781003001874-5
Arroyo, R., Puertas, S., Montejo-Gámez, J. (2020). Ansiedad del alumnado de un centro de Educación Primaria y su relación con factores personales y académicos, en T. Sola, M. García, A. Fuentes, A-M. Rodríguez y J. López (Eds.), Innovación Educativa en la Sociedad Digital (pp. 1991-2002). Madrid: Dykinson.
Montejo-Gámez, J., Fernández-Ahumada, E (2019). On the notion of mathematical model in educational research: Insights from a new proposal. In U. T. Jankvist, M. van den Heuvel-Panhuizen, & M. Veldhuis(Eds.), Proceedings of the Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (pp. 1232-1239). Freudenthal Group & Freudenthal Institute, Utrecht University, Netherlands (online version).
Montejo-Gámez, J y Marín-Jiménez, A. E. (2019). Autoeficacia para la enseñanza de las matemáticas de los maestros en formación inicial en el campus de Ceuta, en M. C. Pérez-Fuentes (Ed.), Innovación docente e investigación en Educación y en Ciencias Sociales (pp. 1179-1190). Madrid: Dykinson.
Fernández-Ahumada, E. y Montejo-Gámez, J. (2019). Dificultades en el aprendizaje matemático del profesorado en formación: análisis de las premisas utilizadas al modelizar. En J. M. Marbán, M. Arce, A. Maroto, J. M. Muñoz-Escolano y Á. Alsina (Eds.), Investigación en Educación Matemática XXIII (pp. 273-282). Valladolid: SEIEM (online version).
Montejo-Gámez, J., Fernández-Ahumada, E y Adamuz-Povedano, N. (2019). ¿Cómo modelizan los futuros profesores en situaciones de área y perímetro? El papel de las unidades y de las fórmulas, Modelling in Science Education and Learning, 12 (1), 5-20. https://doi.org/10.4995/msel.2019.11001
Gutiérrez-Braojos, C., Montejo-Gamez, J., Marin, A., & Campaña, J. R. (2019). Hybrid Learning Environment: Collaborative or competitive learning? Virtual Reality, 23, 411 – 423. https://doi.org/10.1007/s10055-018-0358-z
Gutiérrez-Braojos, C., Montejo-Gámez, J., Ma, L., Chen, B., de Escalona-Fernández, M. M., Scardamalia, M., Bereiter, C. (2019). Exploring collective cognitive responsibility through the emergence and flow of forms of engagement in a knowledge building community, in L. Daniela (Ed.) Didactics of Smart Pedagogy, (pp. 213–232). Cham (Switzerland): Springer, https://doi.org/10.1007/978-3-030-01551-0_11
Campaña, J. R., Marín-Jiménez, A., Montejo-Gámez, J., y Gutiérrez-Braojos, C. (2018). Innovación en educación usando pensamiento computacional y robótica. En J. M. Alcántara, M. Bermúdez, F. J. Blanco y J. M. Heredia (Coords.), Investigación e innovación en la universidad. Un enfoque multidisciplinar (pp. 143-152). Ediciones Aljibe.
Gutiérrez-Braojos, C., Montejo-Gámez, J., Eugenia Marín-Jiménez, A. and Poza-Vilches, F. (2018). A Review of Educational Innovation from a Knowledge-building Pedagogy Perspective, en Visvizi, A., Lytras, M. and Daniela, L. (Ed.) The Future of Innovation and Technology in Education: Policies and Practices for Teaching and Learning Excellence (Emerald Studies in Higher Education, Innovation and Technology) (pp. 41-54). Bingley: Emerald Publishing Limited. https://doi.org/10.1108/978-1-78756-555-520181005
Gutiérrez-Braojos, C., Montejo-Gámez, J., Marin Jiménez, A., & Martínez-Martínez, A. (2018). Positive interdependence in blended learning environments. Is it worth collaborating? En L. Daniela & M. Lytras (eds.), Learning Strategies and Constructionism in Modern Education Settings (pp. 50-68). Hershey: IGI-Global. https://doi.org/10.4018/978-1-5225-5430-1.ch004
Montejo-Gámez, J., Fernández-Ahumada, E. y Adamuz-Povedano, N. (2018). Modelización matemática en el proceso de resolución de problemas contextualizados. ¿Cómo surge un modelo? En L. J. Rodríguez-Muñiz, L. Muñiz-Rodríguez, A. Aguilar-González, P. Alonso, F. J. García García y A. Bruno (Eds.), Investigación en Educación Matemática XXII (pp. 368-377). Gijón: SEIEM (online version).
Montejo-Gámez, J., Fernández-Ahumada, E., León-Mantero, C., Jiménez-Fanjul, N., Adamuz-Povedano, N. (2018). Destrezas de modelización en la formación inicial de maestros de Educación Primaria, SUMA, 87, 31-40.
Montejo-Gámez, J., Fernández-Ahumada, E., Jiménez-Fanjul, N., Adamuz-Povedano, N., y León-Mantero, C. (2017). Modelización como proceso básico en la resolución de problemas contextualizados: un análisis de necesidades. En J.M. Muñoz-Escolano, A. Arnal-Bailera, P. Beltrán-Pellicer, M.L. Callejo y J. Carrillo (Eds.), Investigación en Educación Matemática XXI (pp. 355-364). Zaragoza: SEIEM (online version).
Seglar-Camúñez, M., Montejo-Gámez, J. (2017). Desarrollo de procesos matemáticos a través del juego en Educación Infantil. Épsilon, 34(95), 69-76 (online version).
Montejo-Gámez, J., Fernández-Ahumada, E., Jiménez-Fanjul, N., Adamuz-Povedano, N., y León-Mantero, C. (2017). Competencia matemática del alumnado de grado de Educación Primaria: un análisis de necesidades. En VIII Congreso Iberoamericano de Educación Matemática. Libro de actas (pp. 87-99). Andújar: Federación Española de Sociedades de Profesores de Matemáticas (online version).
Montejo-Gámez, J., Maz, A., Fernández-Ahumada, E. (2017). Análisis sobre el aprendizaje de la modelización para la resolución de problemas de matemáticas. En Codina, A (Coord.), Puig, L. (Coord), Arnau, D., Sánchez, M.T., Montoro, A. B., Claros, J., Arnal, M., Baeza, M. A. (Eds.)(2017). Investigación en pensamiento numérico y algebraico: 2017 (pp. 67-80). Madrid: Universidad Rey Juan Carlos, SEIEM.
Amador-Saelices, M. V., Montejo-Gámez, J. (2016). Una trayectoria hipotética de aprendizaje para las expresiones algebraicas basada en análisis de errores. Épsilon, 33(2), 93, 7-30 (online version).