Impulsando el pensamiento creativo en las aulas: la improvisación musical.

Navarro, L. y Aróstegui, J. L. (2020). Impulsando el pensamiento creativo en las aulas: la improvisación musical. En A. Murillo, J. Tejada, M. E. Riaño, N. Berbel, y R. Morant (Coord.), Escuelas creadoras: Escuelas del cambio. El arte como herramienta de transformación. Valencia: EdictOràlia. En este capítulo se presenta una investigación realizada desde una aproximación…

Generalist or specialist music teachers? Lessons from two continents

Aróstegui, J. L. & Kyakuwa, J. (2021). Generalist or specialist music teachers? Lessons from two continents. Arts Education Policy Review, 122(1), 19-31. doi: 10.1080/10632913.2020.1746715. In this paper, we discuss a perennial question in the field of music teacher education: is school music education better served with generalist or specialist teachers? To answer this question, we…

Implications of Neoliberalism and Knowledge Economy for Music Education

Aróstegui, J. L. ( 2020). Implications of neoliberalism and knowledge economy for music education. Music Education Research, 22(1), 42-53. doi: 10.1080/14613808.2019.1703923 This paper discusses the influence of neoliberalism and the knowledge economy in national curricula, and in school music education in particular, in order to cope with the role school music is playing and it…

Evaluation, educational policy reforms, and their implications for arts education

Aróstegui, J. L. (2019). Evaluation, educational policy reforms, and their implications for arts education. Arts Education Policy Review, 120(3), 121-125. DOI: 10.1080/10632913.2018.1532368 This article is the introduction to the special issue about Evaluation, Educational Policy Reforms, and Their Implications for Arts Education. A summary of all the articles comprised in the special issue is reported,…

Looking to the future with optimism: An interview with Glenn Nierman on the occasion of the recent end of his appointment as NAfME president

Aróstegui, J. L. (2018). Looking to the future with optimism: An interview with Glenn Nierman on the occasion of the recent end of his appointment as NAfME president. Arts Education Policy Review, 119(4), 243-249. The author interviewed Glenn Nierman on the occasion of the recent conclusion of his term as National Association for Music Education…

Politiche educative di riforma: l’educazione musicale e la formazione degli insegnanti di musica per la società e l’economia della conoscenza

Aróstegui, J. L. (2018). Politiche educative di riforma: l’educazione musicale e la formazione degli insegnanti di musica per la società e l’economia della conoscenza. En C. Cappa y G. Sellari (Ed.), Musica è Emozione. Crescita educativa e culturale nella scuola secondaria di primo grado. Pisa: ETS. Este libro es el resultado de un proyecto de…

Music

Aróstegui, J. L. (2018). Music. En Bornstein, M. H. (Ed.), The SAGE Encyclopedia of Lifespan Human Development. Thousand Oaks: SAGE. Entrada en esta enciclopeda sobre la voz music, en la que se ofrece, en primer lugar, nociones sobre teoría de la música, luego las implicaciones de la música en la vida de las personas, prestando…

Neoliberalismo, Economía del Conocimiento y Educación Musical.

Aróstegui, J. L. (2017). Neoliberalismo, Economía del Conocimiento y Educación Musical. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, 14, 11-27. En este artículo se reflexiona sobre la influencia del neoliberalismo y de la economía del conocimiento en la educación en general y en la musical en particular, a fin de tratar el lugar que…

A Cross-Cultural Comparison of Music Education Experiences and Ambitions in Two Spanish and English Primary Schools

Hardcastle, E., Pitts, S. E. y Aróstegui, J. L. (2017). A cross-cultural comparison of music education experiences and ambitions in two Spanish and English primary schools, International Journal of Music Education, 35(3), 381-390. Este artículo refiere un estudio comparativo a pequeña escala de la oferta educativo-musical de dos escuelas de Educación Primaria, una en España…

Epílogo

Aróstegui, J. L., Gluschankof, C. y Pérez Moreno, J. (2017). Epílogo. En C. Gluschankof y J. Pérez Moreno (Ed.). La Música en Educación Infantil. Madrid: Dairea. La Música en Educación Infantil es un libro que sugiere bases para identificar, promover y fomentar la musicalidad de los más pequeños. Con este propósito, combinando aproximaciones teóricas y…